Początek biznesu vs kredyt kupiecki – Start Up

Firma

Początkujący przedsiębiorca z branży oświetleniowej specjalizujący się w sprzedaży oświetlenia ledowego. Przedsiębiorstwo importowało produkty z Chin, a następnie sprzedawało je na polskim rynku.

Właściciel firmy zdobywał doświadczenie zawodowe w różnych firmach z branży oświetleniowej. Zbudowana w ten sposób szeroka sieć kontaktów przydała się we własnym biznesie. W przypadku tego przedsiębiorcy, pierwszy krok przy zakładaniu biznesu polegał na nawiązaniu kontaktu z partnerem z Chin. W kolejnych etapach właściciel firmy dopracował logistykę, transport i model sprzedaży. Wcześniej zdobyte kontakty zaowocowały znalezieniem odbiorcy importowanych produktów – dużej hurtowni produktów elektrycznych. Problemem tego początkującego przedsiębiorcy okazały się ograniczone zasoby kapitału.

Wyzwanie

Na początku współpracy z chińskim kontrahentem założyciel firmy musiał pokryć koszty dostawy produktów z własnych środków. Duży odbiorca, który ma więcej niż jednego partnera biznesowego nie kupi towaru za „gotówkę” – konieczny jest dłuższy termin płatność i zarazem udzielenie kredytu kupieckiego. W tym przypadku hurtownia o ugruntowanej pozycji na rynku, wynegocjowała długi termin płatności – 60 dni. W związku z tym pojawiła się luka finansowa – z jednej strony przedsiębiorstwo z Chin, które dostarcza towar i żąda zapłaty, a z drugiej strony hurtownia domagająca się długich terminów płatności.

Przedsiębiorca zakładał, że jego klient dokona płatności w terminie i dzięki temu będzie mógł zapłacić za kolejne transporty towarów. Niestety, hurtowania nie wywiązała się z umowy i po 60 dniach nie zapłaciła całej kwoty. W efekcie tych działań przedsiębiorca nie miał środków, aby uregulować należności dla dostawcy.

Rozwiązanie

Zatory płatnicze to jedno z większych wyzwań, z którym zmagają się przedsiębiorcy. Mała firma, która posiada tylko jednego klienta, w momencie, gdy nie otrzyma płatności na czas może zbankrutować, tylko z powodu jednej nieopłaconej faktury. Rozwiązaniem dla nowo powstałych firm i ich właścicieli jest faktoring. Korzystając z tej metody finansowania przedsiębiorca ma pewność, że otrzyma środki za transakcję w ciągu kilku dni, dzięki czemu może planować dalszy rozwój firmy – nie martwiąc się brakiem środków z nieopłaconych faktur. W przeciwieństwie do kredytu, właściciel firmy, który zdecyduje się na faktoring nie zadłuża się, ponieważ korzysta z własnych środków w ramach wystawionych faktur. Przedsiębiorstwa, które mają relacje biznesowe z partnerem zza granicy, mogą liczyć nie tylko na finansowanie w formie faktoringu, ale również na wsparcie pracowników Bibby Financial Services, np. przy prowadzeniu negocjacji z kontrahentami.

Niestety przedsiębiorca nie zdecydował się na faktoring w odpowiednim momencie. Ostatecznie środki płatnicze wpłynęły na konto przedsiębiorcy z trzymiesięcznym opóźnieniem – niestety było już za późno. Producent z Chin nie zdecydował się na dalszą współpracę. W całej tej sytuacji mimo braku płatności finansowej przedsiębiorca był zobowiązany do zapłaty odszkodowania za postój kontenera w porcie.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się co zrobić aby poprawić płynność finansową swojego przedsiębiorstwa zapisz się do naszej listy.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych w formularzu moich danych osobowych w celu kontaktu ze mną, jako przedstawicielem firmy, do której kierowany będzie przekaz marketingowy.

Administratorem podanych w formularzu danych osobowych jest Bibby Financial Services Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-305) przy al. Jerozolimskich 134. Dane przetwarzane będą zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1182 z późn. zm.) w celach marketingowych. Każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich poprawiania.